Avrupa merkezli arama motorları Ecosia ve Qwant, Google gibi ABD’li teknoloji devlerine olan bağımlılığı azaltmak amacıyla güçlerini birleştirerek yeni bir ortaklık kurduklarını duyurdu. Avrupa Arama Perspektifi (EUSP) adıyla bilinen bu ortak girişimde, her iki şirket de mülkiyeti yüzde 50'lik eşit oranlarda paylaşacak. 2025'in başlarında Fransa’da piyasaya sürülmesi planlanan proje, geliştirilmiş Fransızca ve Almanca dil desteği ile kullanıcı deneyimini artırmayı hedefliyor.

Ecosia’nın merkezi Berlin’de, Qwant ise Paris'te faaliyet gösteriyor. Qwant, gizlilik odaklı bir arama motoru olarak kullanıcıları takip etmemeyi ve verilerini yeniden satmamayı taahhüt ederken, çevre odaklı Ecosia ise her 50 aramada bir ağaç dikme sözü veriyor. İki şirketin bu ortak girişimle sunduğu yeni arama motorunun da gizliliği ön planda tutacağı belirtiliyor. Bu motor, 2023'te güncellenen Qwant teknolojilerini temel alacak.

Avrupa'da Google'a alternatif olacak

Dünya çapında arama motoru pazarının yüzde 90’ından fazlasını Google kontrol ederken, alternatif arama motorları dahi Microsoft gibi büyük firmaların altyapısını kullanmak zorunda kalıyor. Ecosia ve Qwant, kendi arama dizinlerini oluşturarak bu duruma bir çözüm sunmayı amaçlıyor. Yeni arama motoru teknolojisi, diğer bağımsız arama motorları ve teknoloji şirketlerinin kullanımına da açık olacak.

ABD'li teknoloji devlerine olan bağımlılığı azaltacak

Ecosia CEO'su Christian Kroll, projenin Avrupa Birliği'nin teknoloji odaklı yeni rekabet kurallarının yardımıyla gerçekleşebildiğini belirtti. Kroll, geçtiğimiz hafta verdiği bir röportajda, Avrupalıların teknoloji alanında ABD’ye olan aşırı bağımlılığını vurguladı. Ayrıca, ABD’deki siyasi gelişmelerin jeopolitik riskleri artırabileceği ve Avrupa’nın teknoloji bağımsızlığı için bu durumun bir sorun teşkil edebileceğini söyledi.

Qwant CEO'su Olivier Abecassis ise şunları kaydetti:

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan yapay zekâ eleştirisi Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan yapay zekâ eleştirisi

Biz Avrupa şirketleriyiz ve üçüncü tarafların aldığı hiçbir kararın, örneğin Microsoft'un arama API'sine erişim maliyetlerini artırma kararının, işimizi tehlikeye atmamasını sağlayacak bir teknoloji inşa etmemiz gerekiyor. ABD'ye veya ABD şirketlerine karşı hiçbir şey yok. Her şey işimizin ve şirketlerimizin egemenliğiyle ilgili.

Kaynak: CNBC-e